Geschiedenis

Een nieuw schip

2014-05-16%2017.51.31%20naambord%20VS.jpgDe oorsprong van Vrouwe Stien gaat terug naar de jaren zeventig en ligt bij Sint Bavo in Noordwijkerhout.

De eerste keer dat een schip voor cliënten ter sprake kwam, was in 1977 in een gesprek met psychiater Rob Offerhaus, later geneesheer directeur van Sint Wilibrodus te Heiloo. Hij was de grondlegger van kleinschalige huisvesting voor patiënten. Zijn motto was “weg met grootschalige paviljoenen”. Ook het invullen van vakanties voor patiënten paste binnen zijn visie.

Aad Opdam en Jan Ruijters, toen medewerkers van Sint Bavo, hebben de plannen verder uitgewerkt. Zij kregen vervolgens van de directie groen licht om het plan uit te proberen met een gehuurd schip. Na een week testen kwam er toestemming om een eigen schip te zoeken.

In de daarop volgende jaren werd heel Nederland doorkruist in een zoektocht op de markt voor tweedehands schepen. Alle gevonden schepen werden direct afgekeurd door de scheepvaartinspectie. Dit was aanleiding om een nieuw te bouwen schip te overwegen. Dit betekende dat voor het financieren van het schip een bijdrage nodig was van sponsoren. De sponsoren stelden daarbij bijzondere eisen aan het project. Het verzoek was om de order te plaatsen in de provincie Friesland die in de jaren ’80 het zwaarst was getroffen door de crisis.

De ‘Elfwerfentocht’ eindigde in Stavoren, bij de scheepswerf ‘De Volharding’ van de familie Van de Werf.

Na enige vertraging gedurende de bouw werd het schip in oktober 1981 afgeleverd bij Sint Bavo. Ondanks de bijdrage van de sponsoren was er niet genoeg geld voor de binnenbetimmering. Het schip werd daarom casco opgeleverd en het timmerwerk werd binnen uitgevoerd door cliënten. De klus werd geklaard naast de bestaande vaste opdrachten van het werkproject. Aan de afbouw werd drie jaar gewerkt.

Het schip is vernoemd naar de eerste vrouw die in de wijk Beschut Wonen wijk kwam wonen, met kleinschalige wooneenheden met maximaal vijf patiënten per woning.

Varen met Vrouwe Stien

024.JPG
Vrouwe Stien had aanvankelijk twaalf kapiteins met vaar- en marifoonbewijs.
Na verloop van tijd werden vaartochten door heel Nederland gemaakt. Dit waren zowel dagtochten als meerdaagse reizen. Aad Opdam bleef betrokken bij het schip en hield zich bezig met het onderhoud en de voorzieningen van het schip.

In 1990/1991 kwam de splitsing Psychiatrische Centrum Sint Bavo Noordwijkerhout en Psychiatrische Centrum Sint Bavo Rotterdam in beeld. Een deel van Sint Bavo Noordwijkerhout fuseerde onder de naam Stichting Langeveld met de Psychiatrische instelling voor vrouwen ‘Sancta Maria’ in Noordwijk. Een van de managers daar werd enthousiast  en wilde het project verder voortzetten.

Stichting Langeveld werd Rijngeestgroep en daarna Rivierduinen. In deze tijd werd gezocht naar een nieuwe eigenaar voor het schip. Onder andere Bavo RNO meldde zich en zo kwam het schip weer terug bij haar eerste eigenaar.

Weer jaren later is Vrouwe Stien eigendom van de REAKTGROEP. Het project wordt zoveel mogelijk door vrijwilligers gedraaid, zowel het varen als het beheer. Het onderhoud wordt nog steeds samen met patiënten uitgevoerd. 

Sinds 2014 is Vrouwe Stien weer onder beheer van Bavo Europoort/Parnassia Groep.

Wetenswaardigheden

Het schip werd in eerste instantie ontworpen/gebouwd voor het opvissen van mosselbroed in de Waddenzee. In het midden van het schip was er een ‘bun’ met openingen naar de zijkant, zodat het water er vrijelijk door kon stromen. De bouw was zodanig uitgevoerd dat het schip zonder problemen kon droogvallen op het wad. Later is het ontwerp aangepast, zodat ook de recreatiemarkt interesse ging tonen.

AfmetingenVS%20170202-2%20autocorrectie.jpg

Lengte: iets minder dan 12 meter
Motormerk: Vetus Deutz
Breedte: iets minder dan 4 meter
Hoogte: 2,45 – 2,50 cm naargelang vracht
Diepgang: 1,25 cm.
Gewicht: 18 à 19 ton